Útvonalunk

A Térkép Magyarország-Románia-Bulgária-Törökország-Irán-Pakisztán-India-Sri Lanka-Thaiföld-Myanmar-Thaiföld-Malajzia-Brunei-Malajzia-Szingapúr-Indonézia-Ausztrália-Egyesült Arab Emírségek-Egyesült Királyság-Magyarország.

Erre járunk

2013. március 11-én hazaértem, fél évvel később Amanda is.
A Google szerint kb. 69000 km-t utaztam összesen.

Erre jártunk

már. 11.

Budapest

Kopottas Targonca 2012

If you don't understand this site please check the English version.

Pár alapvető információ:

2011. június elsején gondoltunk egyet, nyakunkba vettük a hátizsákunkat és elindultunk keletre. Eddig úgy tűnik, jó döntés volt :)

Ezek vagyunk mi

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

Belépés a rettegett Pakisztánba

2011.09.01. 05:36 vdavid

Magyarországról Romániába átmenni nem volt nagy cucc, egy kicsit koszosabb, egy kicsit kátyúsabb, de nagy különbség nem volt, európai szintű szállásaink voltak stb.

A Bulgáriába való átlépéskor még egy kicsit koszosabb és kátyúsabb lett minden, de ez sem volt vészes, pl. Burgas kifejezetten szép és tiszta város.

Törökországban már sok tekintetben másképp működtek a dolgok, Isztambul egyes részein megláttuk az első szemétkupacokat, és kb. sehol nem volt kuka. Aztán ahogy egyre mélyebbre hatoltunk az ázsiai részbe, egyre inkább másképp néztek ki az emberek, mint mi, egyre többet dudáltak az autók, de azért még mindig nem volt ég és föld.

Iránban már kezdődtek a fura dolgok, a rengeteg szemét az utcákon, az autósok itt már kb. folyamatosan dudáltak, nem törődtek a sávokkal és nem mindig álltak meg a pirosnál, az emberek a földről ettek és kifogásolható volt a tisztaság némelyik szállásunkon. De a perzsák alapvetően tiszta lények és nagyon barátságosak, segítőkészek, az ország pedig sok tekintetben nagyon rendezett.

Az utunk Pakisztánig

Na és akkor átléptünk Pakisztánba. Hát, ha ért minket kultúrsokk az utunk során, az itt volt. Az iráni oldalt betonozott, kicsit poros, de rendezett területnek kell elképzelni, míg a pakisztáni oldal kb. homok és szemét. Pakisztánban egészen másfajta autók vannak (azt ne is említsem, hogy a jobb oldalon van a kormány, mert Pakisztánban balra tartás van), egészen más kinézetű és viselkedésű emberek, akik gyakran az utcára sz*rnak. Bocsánat, nem a pakikat akarom lehúzni, majd írok még róluk később, hogy tökjó arcok, csak így a különbséget próbálom érzékeltetni. Faking kultúrsokk volt, na :)

Taftan látkép

Pár szót a határátkelésről, hátha valakit érdekel: a határ előtti utolsó nagyvárosig elbuszoztunk éjszaka Kermanból, aztán egy a buszon szerzett barátunk segített taxit fogni a határra. Busz valamiért nem ment arra, a taxisok meg mind le akartak minket húzni. Végül valami mentősöket hívott oda a srác istentuggyahogy, akik jófejek voltak és végül tök ingyen vittek ki minket a határra. Útközben egy katonai államáson (ezek kb. 5 km-enként vannak itt már, mert ez ilyen problémás terület) beszállt hozzánk egy katona srác, hogy vigyázzon ránk. Párkilométerenként meg kellett állnunk és megnézték a papírjainkat, egyszer 10 percre el is tűntek velük, de közben a mentős barátaink adtak nekünk kaját :) Megajóarcok voltak ezek az irániak, én mondom :)

Szóval végül katonai kísérettel érkeztünk meg a határra, a mentős barátaink leléptek. A határon várakozó kamionok mellett sétáltunk el, majd a személyes átkelő részen egy kb. 100m-es tömött sor állt az 1 szem határőr-fülkéhez, jobban mondva két sor és 2 szem határőr-fülke, mert külön volt egy a férfiaknak és külön egy a nőknek. A férfiak mind pizsamában álltak, ami a standard baluchi viselet.

A baluchi emberek Baluchistánban laknak, ami Iránnak a keleti része (kb. Kermantól keletre) és Pakisztánnak a nyugati része (ez meg az a rész, ahol állítólag robbantani meg emberrabolni szoktak és amitől emiatt féltünk). A baluchik síiták, az irániak meg szunniták (OK, lehet h fordítva, tök műveletlen vagyok), ezért ők így elég rossz viszonyban vannak. A pakik is síiták, szóval nekik nem lenne vallási bajuk a baluchikkal, viszont van bajuk velük amiatt, hogy drogot csempésznek a sivatagon keresztül.

Pedig ezek a szakállas, pizsamás emberek alapvetően igazán barátságos népek, tökre csak néhány drogcsempészik közülük, szóval szeressétek őket és nem kell tőlük félni :)

A sor iszonyú lassan haladt, de (angolul nem beszélő és nem túl barátságos) katonai kísérőnk intett, hogy kövessük, véges-végig a sor mellett, egyenesen a fülkéhez. Megmutattuk a dokumentjeinket, 2-3 perc alatt bescannelték-leellenőrizték, aztán mehettünk. Elég VIP-érzés volt, de nem anyázott senki, csak bámultak, hogy ezek meg micsodák :) A pakisztáni oldalon kellemes meglepetés volt, hogy mindenki beszélt angolul (fura akcentussal ugyan, amit aztán pár nap után megszoktam), és hogy továbbra is mindenütt előreengedtek, pedig amúgy nagy sorok voltak. Sikerült pénzt is váltani (végül alig vertek át) és az iráni Lonely Planetemet is gyorsan elcseréltem egy indiai Rough Guide-ra (hasonló útikönyv) egy ausztrál motorossal aki épp jött szembe. Ajándékba kaptunk egy India meg egy Delhi térképet is. Kb. egy óra alatt végeztünk a határon, és betehettük a lábunkat a már említett módon koszos és szemetes Pakisztánba.

De nem egyedül. Kaptunk ugyanis a nyakunkba egyrészt egy kínait, aki velünk együtt egy ilyen fura turista volt a határon, úgyhogy összeraktak vele minket, másrészt pedig egy nagyon vicces szakállas katonát, akire mondták, hogy ő lesz a kísérőnk, és fog velünk jönni mindenhová, amíg Baluchistánban vagyunk, azaz kb. 1 napig :) Annyira sajnálom, hogy se a határon nem szabadott fotózni, se a katonát nem kaptuk le időben mielőtt lelépett, mert nagyon vicces volt egy csomó minden :) A kísérőnknek pl. ilyen nagy puskája volt, nem beszélt egyáltalán, és majdnem ki kellett fizetnünk a buszjegyét Quettába, ami a következő állomásunk volt. Végül egy kicsit drágább buszjegyet vettünk, viszont itt ingyen felengedténk a kis katonánkat. Ilyen volt a buszunk:

Buszunk Quettába

A busz csak délután 4-kor indult, mi meg reggel 11 körül értünk be Pakisztánba, így beültünk egy étterembe várakozni. A kultúrsokk folytatódott, az "étterem" egy ilyen többszobás kis ház volt, ahol mi is kaptunk egy szobát, a földre egy kis szőnyeget, rá a kaját. A kínai barátunk szerencsére tudott urduul, így tudott nekünk is kérni kaját meg ilyesmi. Így üldögéltünk az étteremben:

Paki étterem kínaival

A busz-út kb. 16 óra volt, azaz du. 4-kor indult és csak hajnalban ért oda Quettába. Közben nem hagytak minket aludni, kb. óránként volt egy katonai állomás, ahol leszállítottak minket a buszról, és az egész busz várt, amíg mi minden alkalommal felírtuk az útlevélszánunkat és egyéb változatos adatainkat egy-egy naaagy könyvbe. Vicces lett volna, ha nem tartott volna egész éjszaka. Komolyan mondom, egyszer ha lesz egy saját házam, fogok tartani az előszobában egy ilyen óriási könyvet, és ha meglátogat egy pakisztáni, elő fogom venni és beleíratom az összes létező adatát.

Egyetlen alkalom volt, amikor úgy éreztem, hogy talán meg akarnak vágni valami pénzre egy ilyen katonai állomáson: úgy hajnal 3 körül megállt a busz, leszálltunk Judittal, átsétáltunk az út túloldalára meg átugrottunk valami nagy csatornán, aztán ott ültek/aludtak a sötétben ilyen katonák. Furábban néztek mint a többiek korábban meg talán vmi pénzről is beszéltek nekünk, meg persze ott volt a szokásos nagy könyv, amibe be kellett írni az adatainkat. A rangidősnek kinéző csávón látszott, hogy aludt mielőtt jöttünk, és mikor befejeztem az adataim felírását, épp ásítottam meg így néztem rá szomorúan h mi a faxnak ez az egész, ő meg szintén éppen ásított, aztán ahogy így összetalálkozott a tekintetünk, rámnézett megértően, mondta, hogy menjünk nyugodtan, és adott nekem egy almát. :)

Quetta egy nagyon mocskos, jellegtelen város, már amennyit láttunk belőle a két buszállomás közti átriksázás alkalmával. (Egyébként itt ültünk először riksában :) Hajnalban érkeztünk, és csak délután ment tovább a buszunk Islamabadba, a fővárosba. Úgyhogy lefeküdtünk a váróteremben a székekre és aludtunk egy pár órát. Nemszeretek csövezni, úgyhogy rossz volt.

Viszont utána újra buszra pattantunk, hogy megtegyünk hosszú utunk utolsó, 26 órás szakaszát, immár harmadik éjszakánkat töltve buszon egy sorban. Nagyon fárasztó volt, de megérte, mert életünkben először utaztunk egy buszon egy kakassal:

Kakas

Végül 10 perccel mielőtt megérkeztünk volna Islamabadba, rámjött a cifrafosás, gondolom a pakisztáni kaja miatt vagy nem tudom. Lényeg, hogy összeszorítottam a fogam, és próbáltam kideríteni mikor érünk oda, mondták, hogy már a város szélén vagyunk, de aztán 5 perc után éreztem, hogy lehetetlen hogy még 10 percig bírjam. Úgyhogy vettem egy nagy levegőt hogy fel tudjak állni, előrebotorkáltam a sofőrhöz, és megkértem, hogy álljon meg BÁRHOL. Mondta, hogy már csak 10 perc, de mondtam, hogy nem fér bele. Végül félreállt ilyen nagy fű mellett, én lerohantam és elintéztem a dolgot gyorsan. Hát, nem volt szép :) De így már legalább kibírtam azt a 10 percet a buszállomásig :)

Végül még kaptok egy igazi autentikus pakisztáni teherautót. Aki eddig nem értette, hogy mit értek kultúrsokk alatt, az talán ebből megérti :)

Tipikus pakisztáni teherautó

komment

Címkék: pakisztán határátlépés balochistan quetta

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anti Anyag (törölt) 2011.09.02. 21:16:12

Élveztem, csak le kellene szoknod az "ilyen" , "ilyesmi" szavakról.

Az egész szövegben egy helyen volt indokolt, de vagy hat helyen fordul elő.

csokiájsz 2011.09.02. 21:59:24

MEGAjó arcok vagytok ti is, csal hanyagold az "ilyen" szó gyakori használaát, vagy inkább írd úgy, hogy ien. Az sokkal megakúlabb.

na puszcsizlak benneteket.

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2011.09.02. 22:13:54

Azon tűnödöm, hogy mennyit érthet bármit is egy olyan arc az egész túrából és a látottakból, aki ahhoz nem vette a fáradságot, hogy megnézze; a pakik (így a baludzsik is) szunniták, Irán pedig siíta ország.

Mert ok, hogy az ember megnézi Budapesten a bazilikát, meg a tar-i buddhista sztupát, de nem igazán van fogalma arról, hogy akkor most a nógrádiak vagy a buddhisták és a nepáliak a katkók vagy fordítva, nem biztos, hogy túl sokat ért a látottakból. (főleg, hogy Iránban és a pakiknál egy pöttyet fontosabb szerepe van a vallásnak, mint itt)

Quettát meg azért megvédeném... az lehet, hogy nem tiszta, de jellegtelennek semmiképpen nem nevezném..

cache.virtualtourist.com/6/3458900-Quetta_mosque_and_bazaar_Quetta.jpg

TheSlaydo 2011.09.02. 22:20:00

Így jó ahogy van, élvezet volt olvasni.

Balatony (törölt) 2011.09.02. 22:26:01

@ikaljan: Szerintem értenek ők mindent, amit látnak.Én is gyakorlatilag nulla tudással voltam Iránban, aztán két nap alatt gyorstalpalóval bepótoltam minden alapvető, fontos tudnivalót az országgal kapcsolatban.
"A good traveller has no fixed plans, and is not intent on arriving" :)

zikat 2011.09.02. 22:28:37

"egészen más kinézetű és viselkedésű emberek, akik gyakran az utcára sz*rnak. "
Pont, mint te! :(

A "pakiz"-ast pedig en hanyagolnam a helyedben, mert ha nehany erzekenyebb pakisztani meghallja, kaphatsz izelitot a mas viselkedesbol is, nem csak a mas kinezetbol.

Anti Anyag (törölt) 2011.09.02. 22:58:36

@roadrunner: Én meg Antianyag. Érdekes neved van, nem mondták még?

kewcheg 2011.09.02. 22:59:28

A hölgyikét nem félted? Az iszám világban nemzeti sport az európai és amerikai nők többtucat illető általi megregulázása....

zikat 2011.09.02. 23:03:08

@kewcheg:
Ha a "hölgyike" az ottani szokasoknak megfeleloen öltözik es nincs egyedül nem kell jobban rettegnie, mint a nyolckerben!

baphomet 2011.09.02. 23:07:38

Óóó, de jó nektek! úticéljaitok közül pár helyen én is jártam. Bármikor mennék vissza Ázsiába.

Akvyr 2011.09.02. 23:15:48

Azta, hosszú távú terveim között nekem is szerepel egy hasonló út. Viszont azért azon elég ciki meglepődni, hogy beszélnek angolul, amikor az a hivatalos nyelv, nem? :P

Lesz folytatás remélem!

kewcheg 2011.09.02. 23:17:28

@zikat: és ha nem a helyi szokások szerint öltözik? hanem mondjuk kiteszi amije van? (ha van)
Vagy akkor én is kardélre hányhatoma a kolléganőmet a szomszéd irodából, mert látom a kebleit,meg a bugyiját az átlátszó textilen keresztül?

jeges2525 2011.09.03. 01:57:52

Persze bibsikém ha így szólítanálak megsértődnél mi? De te azért pakizol!!

próbáltam 2011.09.03. 02:26:47

végigolvastam az egészet, meg kell, hogy állapítsam: kurva gyenge...
nem a panoráma útikönyvben utazol egyébként?
vagy ennyire nem érted, hogy merre jársz?

Krujs 2011.09.03. 05:51:09

voltam Iránba 2 éve, meseszerű hely, ha nem a buszból próbálnád értékelni más lenne, én mondom mikor az amerikaiak/izraeliek kitalálják miért támadják meg őket és rombolják szét azt a szinte érintetlen több ezer éves kultúrát szívem fog szakadni.

☉ ☾ 2011.09.03. 07:18:43

Tényleg csak ennyi jött le egy ekkora út tapasztalataként? Le kellene szállni arról a buszról gyakrabban, pár napot eltölteni a szállodáktól távolt, mert ez így siralmasan kevés.

Irókéz 2011.09.03. 07:45:51

Azért jóval több képet is betehettetek volna, biztos készült több is.

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2011.09.03. 08:32:52

Tök jó a blog, hajrá! A sok sótlan, savanyú béka kommentjeit hagyjátok!

blah 2011.09.03. 09:15:10

@Anti Anyag: csatlakozom, anyádat hülye pöcs. Süsd el még egyszer a rettentő eredeti poénodat.

Anti Anyag (törölt) 2011.09.03. 09:18:12

@blah: Mi van seggfej, mi nem esett jól?

zikat 2011.09.03. 09:42:34

@kewcheg: "kardélre"? Ez meg hogy? Ilyen durva lett a nyolcker? :)
En meg nem hallottam Pakisztanban ilyen kardeles storyt, megeroszakolasert pedig halalbüntit osztogatnak... legdurvabb amit lattam taperolas volt, de az is csak hatulrol meg "szemmel megeroszakolast". :) Azt meg tul lehet elni. Mindket felnek!

vdavid 2011.09.03. 09:49:50

@zikat: A megerőszakolásért max a csaj kap halálbüntit (komoly!), halálbüntit max lopásért tudtommal.

vdavid 2011.09.03. 10:10:50

@Leonard Zelig: Ez van, én ilyen igénytelenül beszélek :) De köszi a visszajelzéseket, ha ilyen sok embert zavar, elgondolkodom, hogy változtatok rajta.

zikat 2011.09.03. 10:14:18

Nem jol tudod.Pl.:
www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/pakistan/1401923/Punishment-rape-gang-face-death-penalty.html
Ez egy regi eset, de manapsag gyakrabban itelnek el ferfiakat megeroszakolasert. Szerencsere.

zikat 2011.09.03. 10:16:32

Ja, most esett le te vagy a bloggazda!:)
Jo Utat Nektek, kicsit irigykedem am! Legszivesebben en is csomagolnek!

Pix 2011.09.04. 14:31:17

@vdavid:

Tegnap találtam rá a blogra és végig is olvastam, olvasom, érdekes. Tetszik ez az útinapló. Követni is fogom az eseményeket, kalandokat ;-)

De sajnos, egyet kell értsek két kommenttel
@Leonard Zelig-gel és @Anti Anyag-gal
Nagyon sok az: ilyen
Nem kell, helytelen és zavaró.
(lehet, hogy élőszóban elmegy).
Az esetek 95%-ban elhagyható lenne.

Szent Kristóf legyen veletek, üdv

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2011.09.04. 23:36:32

@vdavid: "megerőszakolásért max a csaj kap halálbüntit"

Most komolyan, ez már szánalmas. Az ilyen hülye propagandaszövegek harminc negyven éve még elmentek, de amikor manapság az ember be tudja írni a gugliba, hogy "pakistan penal code rape", akkor kb két másodperc alatt le tudja csekkolni, az ilyen nagyon komoly nagyot durranó dolgokat. Az a helyzet, hogy Pakiban a nemi erőszak esetén a férfit büntetik (akár halállal, de minimum 10 év börtönnel, a csoportosan elkövetettnél minimum életfogytiglannal, az áldozatot pedig természetesen nem büntetik).

www.pakistani.org/pakistan/legislation/1860/actXLVof1860.html

375. Rape:-
A man is said to commit rape who has sexual intercourse with a woman under circumstances falling under any of the five following descriptions,
(i) against her will.
(ii) without her consent
(iii) with her consent, when the consent has been obtained by putting her in fear of death or of hurt,
(iv) with her consent, when the man knows that he is not married to her and that the consent is given because she believes that the man is another person to whom she is or believes herself to be married; or
(v) With or without her consent when she is under sixteen years of age.
Explanation: Penetration is sufficient to constitute the sexual intercourse necessary to the offence of rape.

376. Punishment for rape
(1) Whoever commits rape shall be punished with death or imprisonment of either description for a term which shall not be less than ten rears or more, than twenty-five years and shall also be liable to fine.
(2) When rape is committed by two or more persons in furtherance of common intention of all, each of such persons shall be punished with death or imprisonment for life.".

vdavid 2011.09.05. 13:38:55

@Pix: Mire végigolvasod, megszokod, hidd el. Semmi sem tökéletes, például az én stílusom sem, vesszőket is hagyok ki időnként, mert úgy tetszik jobban, attól persze még nem helyes.
Esetleg ha értesz hozzá, írj rá scriptet, ami kiszedi az "ilyen" szót a szövegből. Persze az esetek 5%-ában hiányozni fog a szó, de cserébe a 95%-ban nem fog zavarni. Ha lesz időm, írok egy ilyen scriptet (érted, hogy "ilyen-scriptet" :) és kiteszem a blogra.

@ikaljan: Nagyon köszi a korrekciót!