Útvonalunk

A Térkép Magyarország-Románia-Bulgária-Törökország-Irán-Pakisztán-India-Sri Lanka-Thaiföld-Myanmar-Thaiföld-Malajzia-Brunei-Malajzia-Szingapúr-Indonézia-Ausztrália-Egyesült Arab Emírségek-Egyesült Királyság-Magyarország.

Erre járunk

2013. március 11-én hazaértem, fél évvel később Amanda is.
A Google szerint kb. 69000 km-t utaztam összesen.

Erre jártunk

2011
jún. 1.
 
Budapest
jún. 1.
 
Biharkeresztes
jún. 3.
 
Bukarest
jún. 4.
 
Tulcea
jún. 6.
 
Sfantu Gheorghe
jún. 9.
 
Vama Veche
jún. 11.
 
Burgas
jún. 14.
 
Istanbul
jún. 19.
 
Antalya
jún. 21.
 
Kabak
jún. 24.
 
Antalya
jún. 27.
 
Olympos
jún. 28.
 
Konya
júl. 1.
 
Cappadocia
júl. 3.
 
Sivas
júl. 4.
 
Kars
júl. 6.
 
Dogubayazit
júl. 7.
 
Gevaş
júl. 8.
 
Maku
júl. 9.
 
Tabriz
júl. 13.
 
Tehran
júl. 17.
 
Esfahan
júl. 20.
 
Shiraz
júl. 22.
 
Yazd
júl. 24.
 
Kerman & Kaluts
júl. 26.
 
Baluchistan
júl. 28.
 
Islamabad
júl. 30.
 
Lahore
aug. 1.
 
Amritsar
aug. 3.
 
McLeod Ganj
aug. 7.
 
Vashist (Manali)
aug. 13.
 
Chandigarh
aug. 15.
 
Dehra Dun
aug. 16.
 
Vipassana course
aug. 26.
 
Rishikesh
sep. 2.
 
Delhi
sep. 7.
 
Agra
sep. 10.
 
Mumbai
sep. 12.
 
Vagator
sep. 21.
 
Palolem
okt. 18.
 
Kovalam
okt. 25.
 
Kochi
okt. 27.
 
Bangalore
nov. 1.
 
Chennai
nov. 2.
 
Colombo
nov. 4.
 
Hikkaduwa
nov. 12.
 
Kandy
nov. 15.
 
Colombo
nov. 18.
 
Pattaya
nov. 22.
 
Bangkok
nov. 23.
 
Kanchanaburi
nov. 28.
 
Bangkok
dec. 4.
 
Yangon
dec. 7.
 
Nyaung U
dec. 9.
 
Nyaungshwe
dec. 12.
 
Kalaw
dec. 15.
 
Bangkok
dec. 20.
 
Kamala
dec. 25.
 
Bang Tao
2012
jan. 15.
 
Penang
jan. 18.
 
Bang Tao
ápr. 7.
 
Ton Sai Beach
ápr. 13.
 
Mueang Krabi
ápr. 14.
 
Pantai Cenang (Lankawi)
ápr. 22.
 
Georgetown (Penang)
ápr. 29.
 
Ipoh
ápr. 30.
 
Tanah Rata
máj. 4.
 
Perhentian islands
máj. 12.
 
Kuala Lumpur
máj. 16.
 
(Budapest)
máj. 24.
 
Kuala Lumpur
máj. 25.
 
Singapore
máj. 26.
 
Kuching
jún. 5.
 
Miri
jún. 11.
 
Mulu
jún. 16.
 
Miri
jún. 17.
 
Bandar Seri Bagawan
jún. 19.
 
Kota Kinabalu
jún. 21.
 
Sandakan
jún. 25.
 
Kota Kinabalu
jún. 30.
 
Kuala Lumpur
júl. 4.
 
Melaka
júl. 11.
 
Johor Bahru
júl. 14.
 
Singapore
júl. 15.
 
Jakarta
júl. 20.
 
Yogyakarta
júl. 25.
 
Bromo-Ijen vulkántúra
júl. 27.
 
Lovina
sep. 1.
 
Singgigi
sep. 2.
 
Gili Trawangan
sep. 6.
 
Kuta
sep. 12.
 
Darwin
sep. 18.
 
Katherine
sep. 19.
 
Daly Waters
sep. 20.
 
Mount Isa
sep. 21.
 
Mount Garnet
sep. 22.
 
Cairns
2013
feb. 11.
 
Townsville
feb. 14.
 
Brisbane
feb. 17.
 
Melbourne
feb. 23.
 
Sydney
feb. 27.
 
Dubai
már. 3.
 
London
már. 11.
 
Budapest

Kopottas Targonca 2012

If you don't understand this site please check the English version.

Pár alapvető információ:

2011. június elsején gondoltunk egyet, nyakunkba vettük a hátizsákunkat és elindultunk keletre. Eddig úgy tűnik, jó döntés volt :)

Ezek vagyunk mi

Külső feed

  • Hibás feed URL.

A Srí lankai buszsofőrről

2011.12.29. 12:56 vdavid

Busz

Egy téma még kimaradt Srí Lankáról, pedig vicces. Ez pedig a buszos közlekedés. Ami ezen a területen nekem furcsa/meglepő volt:

  • A buszok nagyon durván ráznak. De annyira, hogy például Benjamin nem engedi buszozni az anyukáját, mert 70 évesen ez már nem biztonságos. És milyen igaza van.
  • A buszok hihetetlen büdös gázt eresztenek ki magukból. Az standard, hogy az ázsiai országokban a motoros riksák (tuktukok) kerozinnal mennek (és fura hangjuk van, ezért "tuk-tuk"...), és igen rossz szaguk van. Srí Lankán viszont sajnos valószínűleg a buszok is kerozinnal vagy petróleummal vagy nemtommivel mennek, és fullasztó gázt bocsátanak ki.
  • A buszoknak bár van ajtaja, de ezeket sosem csukják be. Sosem.
  • Minden buszvonalnak van egy száma, és ezek egységesek az egész országban. A helyi és a helyközi buszoknak is, és nincs elválasztva a számozás. Ezt úgy képzeld el, mintha a 8-as busz a Borárosra menne, a 9-es meg Kalocsára. És ha nem tudod, melyik melyik, hát... Ja, és pl. a Hikkaduwára (Colombótól 2-3 órára) közlekedő busz is 10 percenként (!) jár.
  • Minden busznak egy kétfős személyzete van, mindketten nagyon különleges fajta emberek. És ezzel el is érkeztünk a cikk témájához.

A busz személyzete a következő két ember:

  1. a buszvezető
  2. a jegyszedő

Ez nagyon fontos. A buszvezető az, aki csendben ül és a lehetséges legmagasabb sebességgel vezeti a buszt. A jegyszedő pedig mellette lóg az első ajtóból kifelé és végig nagyon hangosan kurjongatja a busz célállomását. Ha valaki fel akar szállni, megteheti ezt az első vagy a hátsó ajtón, de mindenképp futólépésben, a busz ugyanis nem áll meg, csak lassít. A jegyszedőnek rendszerint van egy sípja, és/vagy nagyon jól tud fütyülni.

Buszvezeto

A buszvezető szuperképessége, hogy úgy viselkedik, mint egy szteroidokon nevelt heroinfüggő versenyló. Nyomja a gázt, de folyamatosan. Olyan nincs, hogy leállítja a motort, és olyan sincs, hogy a busz eleje és az előtte lévő tárgy (legyen az egy másik busz, egy autó, riksa vagy ember) között több, mint 30 centi legyen a távolság. Amíg nincs előtte semmi, a buszvezető megy előre. Ha centinként is, de megy előre. Mindig.

Leszállásjelző

A jegyszedő ezzel szemben olyan, mint egy zsoké a versenylovon, vagy mint egy állatidomár: apró, fürge és nagyon hangos. A megállóban folyamatosan fütyül a buszvezetőre, hogy maradjon egy helyben: ha kell, odaáll a busz elé, hogy ne tudjon továbbmenni a busz. Közben folyamatosan kurjongatja a busz célállomását, és szállnak fel-le az emberek. Ha mindez a végállomáson történik, akkor ez a periódus 5-10-15 percig is eltarthat. Ez alatt tehát a buszvezető nyomja a gázt, a jegyzedő a busz előtt áll, tartja vissza a buszt, hogy szálljanak fel az emberek. A busz ez alatt folyamatosan mozog, centinként megy előre, nyomatja hátulról a bűzt, és 10 perc alatt kb. 30 métert halad előre. Mikor tyúklépésben végigér a buszállomáson VAGY megtelt a busz VAGY idő van indulni, a jegyszedő egyszerűen kilép a busz útjából fel az alsó lépcsőre, a busz nekilódul, az emberek megpróbálnak kapaszkodni, a jegyszedő pedig boszorkányos ügyességgel lavírozik az emberek között és szedi a pénzt. A megálló környékén kiáll valamelyik ajtóba és kurjongat, ha fel-/leszálló van, sípol/fütyül/ordít a sofőrnek, mint a fába szorult féreg, hogy álljon meg. És így tovább, és így tovább, a végtelenségig.

Elképzeltem, amikor este áll a busz a garázsban, a sofőr padlóig nyomja a gázt és a kuplungot, a jegyszedő tartja vissza a buszt, végül kifogy a benzin, a sofőr feje leesik a kormányra, a jegyszedő odamegy, ad egy puszit a tarkójára, majd ő is leesik a busz padlójára és horkolnak reggelig. Aztán az első napsugár felébreszti a sofőrt, az éjszaka a szerelők által megtankolt busz pedig elsüvít a legközelebbi megállóba és kezdődik az egész előlről...

11 komment

Címkék: közlekedés busz sofőr buszsofőr vezető buszvezető sri lanka jegyszedő srí

A bejegyzés trackback címe:

https://kt.blog.hu/api/trackback/id/tr563503823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Opalgrün-metallic 2011.12.29. 18:39:43

Tetszett!
Hasonló a helyzet Törökországban is, de ott még a dudát is lelkesen használják.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.12.29. 19:06:17

:D és lehet, hogy valóban így van :)

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2011.12.29. 19:19:40

Mivel voltal Indiaban es pakisztanban, komolyan nem ertem ezt a "minden busz raz" kommentet. Szerintem lagyan suhannak a tokeletesen sima uton, meg a hatso sorban ulni is elvezet (Bangladeshez es Indiahoz kepest)...

Azsiaban a tuktukok mennem mindennel, amit belejuk nyomnak. Csak Indiat nezve eszakon benzin, keleten gaz (ahogy egesz Bangladesben is, ott egyszeruen CNG-nek hivjak oket a Compressed Neutral Gas-bol roviditve), mig delen (pl Tamil Nadu) dizelek. Ugyanigy a sri lankai buszok nagy resze is dizel, az ujabbak gazuzemuek, de az nagyreszt szagtalan.

Na hári-hári!

vidi-master 2011.12.29. 21:04:25

@KennyOMG: a CNG az bizony compressed natural gas.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2011.12.29. 22:24:11

@vidi-master: sajnalatos modon konzisztensen elbaltazom. Evvan.

Lenry 2011.12.30. 00:45:56

OMG!
ezt még elolvasni is epic, hát még átélni!

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2011.12.30. 03:06:22

@Opalgrün-metallic: A török buszok a világ legjobbjai közt vannak. Indiában meg a Tata csak alvázat ad el motorral, aztán azt építesz rá, amit akarsz. Volt, hogy a hátsó ülésen lefejeltem a plafont, mikor lassítás nélkül (benézte a sofőr) hajtottunk át egy fekvőrendőrön.
Amúgy az írás nagyon jó! Láttam magam előtt az egészet.

double_A · http://clientele.blog.hu 2011.12.30. 03:58:28

A jelenseg magyarazata az, hogy a buszok nagy resze (a bordo szinuek kivetelevel az osszes) magankezben van. Idore mennek, s a sebesseg maximalizalasaval probaljak megakadalyozni, hogy egy masik elejuk kerulve felszedje az utasokat.

úgyiselfelejtem 2011.12.30. 08:54:18

@KennyOMG: én erre a konzekvens szót használnám, de az én vagyok...

Commandante Jayasuriya 2011.12.30. 11:05:36

@double_A:

Te legalább tudsz valamit a dologról.:)

double_A · http://clientele.blog.hu 2011.12.30. 11:54:46

Egyebkent kb. ket hete tortent, hogy egy busz elutott egy motorost + utasat. Mindketten meghaltak miutan a sofor elszaladt, nehogy agyonverjek az emberek (ez nehany reszen opcio sajnos). A jarmuvet a allitolag a jarokelok probaltak leemelni a szerencsetlenekrol. A buszt kesobb a rendorseg teruleten Molotov-koktelokkal igyekeztek felgyujtani. Nehany ember pedig tudni veli, hogy a buszt a hadseregtol vasarolta az uzemeltetoje, s korabban a tamilok megoltek benne bo 40 katonat. Ez mar valszeg csak a sztori babonas kiszinezese, de az alaptortenet igaz, s ha nem is mindennapos, nem is kulonosebben rendkivuli.